wtorek, 22 marca 2016

Prosty chleb na zakwasie

Chleb na zakwasie piekłam pierwszy raz. Zawsze jakoś obawiałam się takich wypieków, jak jednak widać zupełnie nie potrzebnie. Przepis na zakwas chlebowy znalazłam na opakowaniu mąki chlebowej Młynomag i z niego korzystałam.

 Przepis na ten pyszny chlebek, mam od mojej cioci Zuzi, która jest czarodziejką w kuchni. Potrafi przygotowywać same pyszności, a jej ruskie pierogi nie mają sobie równych. Prawdziwa mistrzyni kulinarna :)

Do wypieków użyłam mąki chlebowej i luksusowej Młynomag. Możecie ją kupić tutaj




Zakwas chlebowy;
1/2 szklanki mąki chlebowej Młynomag
6-10 łyżek wody
10g drożdży

Składniki na chleb:
1.5 szklanki mąki chlebowej Młynomag
1.5 szklanki mąki luksusowej Młynomag
3/4 szklanki zakwasu chlebowego
opakowanie suszonych drożdży
niepełna łyżka soli
ok. 1/2 l ciepłej, przegotowanej wody

łyżka masła i otrąb orkiszowych do wysypania formy.

Na 2-3 dni przed pieczeniem chleba zaczynam robić zakwas. Mąkę chlebową wsypuję do słoika, mieszam z wodą i drożdżami. Masa będzie gęsta. Nakrywam papierowym ręcznikiem i odstawiam w ciepłe miejsce. Zakwas mieszam rano i wieczorem. 

Obie mąki mieszam w misce razem z suszonymi drożdżami i solą. Dodaję zakwas. Powoli wlewam ciepłą wodę i mieszam drewnianą łyżką. Wodę dodaję do momentu aż składniki się dokładnie połączą ze sobą, ale należy pamiętać o tym,że masa ma być gęsta. Dlatego powoli dozuję ilość wody. Mikserem z końcówkami hakami, wyrabiam ciasto około 5 minut używając średniego biegu. Ciasto przykrywam i odstawiam do wyrośnięcia na jakieś 2-3 godziny.

Po tym czasie przekładam je delikatnie do nasmarowanej i wysypanej otrębami foremki keksowej o wymiarach, 10cm x30cm. Wstawiam do piekarnika nagrzanego do 180 st. Grzanie ustawiam na górę i dół. Piekę około 40 minut. Po tym czasie chlebek wyjmuję z formy i kładę na kratce, dopiekam go jeszcze 5 minut. Skórkę skrapiam odrobiną wody i studzę. 

Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz